Wały korbowe

Dodano:2021-12-01
Kategorie:Rolnicze ABC


Wały Korbowe

Wał korbowy jest ostatnią częścią mechanizmu korbowego, który zmienia posuwisty ruch tłoka na obrotowy ruch wału.

Wał silnika jednocylindrowego składa się z następujących części:

➡️ Dwóch czopów głównych, na których wał jest ułożyskowany w kadłubie silnika,

➡️ Czopu korbowego, na którym jest ułożyskowana stopa korbowodu,

➡️ Ramion wykorbienia, łączących czopy główne z czopem korbowym,

➡️ Przeciwciężarów służących do wyrównoważenia ciężaru czopa korbowego, stopy korbowodu i sił działających w układzie korbowym.

 

 

Wały korbowe silników wielocylindrowych zbudowane są z powtarzalnych części wału silnika jednocylindrowego. Wały są tak skonstruowane, że umożliwiają uzyskanie suwów pracy w poszczególnych cylindrach w możliwie równych odstępach czasu. Najbardziej typowe układy wałów silników wielocylindrowych rzędowych pokazano na rysunku poniżej. Przedstawiono tam również, jak przebiega cykl pracy w poszczególnych cylindrach silnika.

 



✔️ W czterosuwowych silnikach dwucylindrowych stosuje się najczęściej wały o wykorbieniach co 180, mimo nierównomiernego rozkładu pracy, gdyż w obu cylindrach suwy pracy następują kolejno w ciągu jednego obrotu, a przez cały następny obrót w obu cylindrach są tylko suwy pomocnicze. Jest to spowodowane koniecznością zrównoważenia sił działających w układzie korbowym w celu zmniejszenia drgań silnika.

✔️ Wały korbowe odkuwa się w foremnikach z wysokogatunkowej stali węglowej lub stopowej. Czopy główne i korbowe po obróbce skrawaniem utwardza się przez hartowanie, chromowanie lub azotowanie, a następnie szlifuje.

Prześlij CV!