Wtryskiwacz jest odpowiedzialny za wprowadzenie odpowiednio ukształtowanych i ukierunkowanych strug rozpylonego paliwa, tak aby umożliwić jak najlepsze jego wymieszanie z powietrzem sprężonym w komorze spalania.
➡️ Korpus z umieszczoną wewnątrz sprężyną o regulowanym napięciu.
➡️ Wymienny, znormalizowany rozpylacz.
Wtryskiwacze, które mają rozpylacze z zaworem iglicowym, oddzielającym przewód wysokiego ciśnienia od komory spalania, nazywają się wtryskiwaczami zamkniętymi.
Oprócz wtryskiwaczy zamkniętych istnieją też wtryskiwacze otwarte, które nie mają żadnego zamknięcia na całej drodze przepływu paliwa od pompy wtryskowej do wylotu rozpylacza.
W górnej części wtryskiwaczy znajduje się rurka zlewna do odprowadzenia przecieków paliwa, które pomimo dokładnego dopasowania elementów, przesącza się w niewielkich ilościach przez mikroskopijną szczelinę między korpusem a iglicą rozpylacza.
Niektóre rodzaje wtryskiwaczy wyposażone są w filtry szczelinowe, które są umieszczone w końcówkach przewodu doprowadzającego paliwo lub między korpusem wtryskiwacza a rozpylaczem. Mają one postać żłobkowanej wkładki, dopasowanej do pierścieniowej obudowy. Paliwo przechodząc z jednego żłobka do drugiego, musi przepłynąć przez szczelinę, na której krawędziach osadzają się zanieczyszczenia.
➡️ jednootworowe płaskie (Ursus C-325)
➡️ czopikowe (Ursus C-330)
➡️ wielootworowe (Ursus 360, seria 385 oraz MF)
✔️ Z zaworem iglicowym - paliwo tłoczone pod dużym ciśnieniem przez pompę wtryskową pokonuje nacisk sprężyny, następnie podnosi igłę rozpylacza i odsłania otwór wylotowy, przez który odbywa się wtrysk paliwa do komory spalania.
✔️ Czopikowe - czopik iglicy rozpylacza ma ukształtować jak najkorzystniej strugę wtryskiwanego paliwa.
✔️ Wielootworowe - w tym typie zadanie spełniają odpowiednio rozmieszczone otworki. Po wtrysku iglica osiada w gnieździe i odcina dalszy dopływ paliwa.
Konstrukcja, jak i rodzaj rozpylacza ma podstawowy wpływ na przebieg procesu wtryskiwania i rozpylania paliwa. Rozpylaczy zatem nie możemy dowolnie wymieniać, nawet gdy są do siebie podobne wizualnie. Każdy rozpylacz posiada fabrycznie nabity numer identyfikacyjny, tak aby uniknąć pomyłki podczas wymiany.
Rozpylacze pracują w bardzo ciężkich warunkach, wprowadzone do komory spalania są narażone na działanie wysokiej temperatury, duże ciśnienie i chemiczne działanie spalin.