Filtracja paliwa w Ursusach

Dodano:2021-02-05
Kategorie:Ursusy

Filtracja paliwa w ciągnikach marki Ursus

 

 

Układy paliwowe silników wysokoprężnych


Spalanie paliwa w silnikach wysokoprężnych to proces precyzyjny dlatego przed układem paliwowym stawiane są zadania, które do łatwych nie należą:


✔️ Aparatura paliwowa musi zapewnić podanie dokładnie odmierzonych dawek paliwa do komory spalania we właściwym czasie i pod odpowiednim ciśnieniem

✔️ Paliwo powinno być wtryskiwane do cylindra stopniowo i musi być bardzo dokładnie rozpylone, tak aby kropelki mogły szybko odparować

✔️ Strumień paliwa musi być rozprowadzony po całej komorze spalania

✔️ Dawki paliwa doprowadzanego do poszczególnych cylindrów muszą być jednakowe

 

Typowy układ paliwowy silnika wysokoprężnego na przykładzie Ursusa C-330:

 

filtry paliwa C-330



Droga jaką przebywa paliwo w Ursusie C-330:

➡️ Pompa zasilająca zasysa paliwo ze zbiornika paliwa i pod ciśnieniem 0,08 MPa podaje je do filtrów paliwa

➡️ Z filtrów paliwo płynie do pompy wtryskowej, która tłoczy je w odmierzonych dawkach przewodami wysokiego ciśnienia do wtryskiwaczy

➡️ Wtryskiwacze wtryskują paliwo do komór spalania

➡️ Ewentualne drobne przecieki paliwa z wtryskiwaczy odprowadza się z powrotem do zbiornika paliwa

 

Filtry paliwa

 

Paliwo doprowadzane do silnika zawiera pewną ilość zanieczyszczeń różnego pochodzenia. W szczelinach luzów montażowych pompy wtryskowej i wtryskiwaczy mogą się mieścić tylko bardzo małe zanieczyszczenia mechaniczne o rozmiarach mniejszych niż 0,001mm. Bardzo drobne cząstki pyłu, rdzy itp. mają jednak najczęściej dużo większe wymiary , a zatem nie przechodzą przez szczeliny. Zakleszczają się w nich i tworząc rysy na powierzchniach, powodują niszczenie precyzyjnych części pomp wtryskowych i wtryskiwaczy.

Wtryskiwacze UrsusRozpylacz Ursus

Na zdjęciu powyżej widać uszkodzone rozpylacze w wyniku zaniedbania wymiany filtrów paliwa.

 

Każdy układ zasilania silnika wysokoprężnego jest wyposażony w zespól filtrów przeznaczonych do usuwania zanieczyszczeń mechanicznych z paliwa dostarczanego do urządzeń wtryskowych.

filtry Ursus

Na czym polega praca filtrów paliwa?

Zasada pracy filtrów polega na stworzeniu przegrody przez którą paliwo się przesącza, a zanieczyszczenia zostają zatrzymane.

Jako materiału filtracyjnego używa się drobnych siatek mosiężnych lub z tworzyw sztucznych (filtry w zbiornikach i osadnikach, oraz przy pompach zasilających), filcu, bawełny, papieru i innych tworzyw mających porowatą budowę. Im mniejsze pory ma materiał, tym lepiej filtruje paliwo.


Ze względu na dokładność oczyszczania paliwa rozróżnia się filtry :

➡️ filtry wstępne, zatrzymujące zanieczyszczenia o wielkości ponad 0,06 mm

➡️ filtry dokładnego oczyszczania, zatrzymujące zanieczyszczenia większe od 0,005 mm


Według zasady działania filtry można podzielić na:

➡️ powierzchniowe

➡️ szczelinowe

➡️ objętościowe

 




Grubość zanieczyszczeń w układzie paliwa

 

Czym są filtry szczelinowe?


Filtry szczelinowe
są zbudowane z cienkich płytek metalowych lub papierowych oraz przekładek odległościowych, które razem tworzą wkłady filtrujące, zbliżone budową do szczelinowych filtrów olejowych. Filtry szczelinowe stosuje się jako filtry wstępne.

Wkłady filtrów powierzchniowych działają tak jak siatki o mikroskopijnych oczkach. Zbudowane są z nałożonych na metalowy szkielet tkanin, bibuły lub specjalnych papierów filtracyjnych ukształtowanych tak, aby powierzchnia filtrowania była jak największa. Typowym przykładem tego typu filtrów są wkłady komorowe stosowane w ciągnikach Ursus C-330, C-360 czy C-385. 



Czym są filtry powierzchniowe?


Filtrów powierzchniowych używa się do dokładnego oczyszczania paliwa. Wkłady filtrów powierzchniowych nie nadają się do czyszczenia i dlatego należy je wymieniać w terminach podanych w instrukcji obsługi (co 200 motogodzin)

Działanie filtra papierowego

Budowa wkładu filtrującego


Działanie filtrów objętościowych polega na zatrzymaniu zanieczyszczeń wewnątrz grubej warstwy chłonnej utworzonej przeważnie z filcu technicznego, porowatych mas lub bawełny. Zależnie od rodzaju materiału filtry objętościowe służą do wstępnego lub dokładnego oczyszczania paliwa. Wkładów objętościowych się nie czyści.

Filtr objętościowy


Fabryczne rozwiązanie w przypadku wymiany filtrów w C-330 jest dość kłopotliwe - kielichy filtrów wymagają mycia. To z kolei powinno być bardzo dokładne tak aby żadne zanieczyszczenia nie dostały się do układu paliwa. Wiemy, że z tym bywa różnie - a to farba odchodzi, a to nie ma warunków do dokładnego oczyszczenia. Na rynku pojawiło się nowe rozwiązanie (zestaw filtrów do Ursus C330), dzięki któremu wymiana filtrów zajmuje krótką chwilę i nie ma ryzyka, że czegoś nie doczyścimy i zabrudzenia uszkodzą pompę wtryskową.

Zestaw filtrów C-330

Zestaw filtra C-330

 

Kompletny zestaw posiada wszystkie potrzebne elementy , aby zastąpić fabryczne rozwiązanie. Jego montaż zajmuje niecałe 30 minut. Przewody paliwowe w zestawie są ocynkowane, nie ma ryzyka korozji.  Koszt wymiany filtra paliwowego mieści się w przedziale 15 - 30 zł. Wybór zamienników jest ogromny, nawet u krajowych producentów takich jak PZL Sędziszów. Polecamy: Filtr paliwa New Holland

Zestaw filtrów

Zestaw filtrów

Artykuł opracowany na podstawie materiałów własnych Agro-Bis Barszcz Sp.J. oraz książki:

Podręcznik traktorzysty-operatora
dr inż. Jan Mazur , mgr inż. Zbigniew Stolarczyk

 



 

 

          

 

 

Prześlij CV!